Saturday 14 May 2011

6666??

بسم الله الرحمن الرحيم  

'Tak kenal maka tak cinta'

Seringkali kita menggunakan pepatah ini apabila kita menyukai & menyayangi sesuatu atau seseorang. Samalah juga situasinya bila mana kita mengakui sayangkan Al-Quran. 

Setiap individu yang mengakui sebagai Islam sedar akan kepentingan untuk menjaga & memelihara Al-Quran. Tapi adakah kita sedar apa Al-Quran itu sebenarnya. Adakah ianya sebuah kitab yang hanya menceritakan kisah-kisah nabi & hukum-hukum Allah. Al-Quran bukanlah sebuah buku cerita tetapi ianyalah adalah kitab yang haq & perlukan perlaksanaan yang mana semua ayat-ayatnya adalah NYATA & RELEVAN sepanjang zaman.

Cerita tentang ayat-ayat Al-Quran, semua pasti tahu jumlah ayat yang terkandung dalam Al-Quran itu ada 6666 ayat. Betulkah?? Pernah kira sendiri atau tidak tiap-tiap butiran ayat-ayat Allah ini. Ok, mari kita betulkan  fakta ini ya.. Ayat Al-Quran itu ada 6236. Ada 4,780 ayat-ayat Makkiyah & ada 1,456 ayat-ayat Madiniyah. Tentu mustahil untuk mengira satu-persatu kalimah Allah ini. Hmm, senang saja..

Mari kita cuba..
  1. Ambil senaskah Al-quran terjemahan
  2. Buka mengikut surah-surah
  3. Rujuk jumlah ayat berdasarkan perkataan SURAT KE:
  4. Tambahkan setiap jumlah ayat pada setiap surah
Mudah bukan. Hendak seribu daya.

Kenapa mitos 6666 itu boleh wujud.. Mungkin untuk senang diingat, mudah disebut & sedap didengar. Yang pasti apa sahaja yang kita perselisihkan, perlu kembali pada Allah.

"Dan Kami tidak menurunkan kepadamu Al Kitab (Al Qur'an) ini, melainkan agar kamu dapat menjelaskan kepada mereka apa yang mereka perselisihkan itu dan menjadi petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman". Surah An-Nahl, ayat 64.

Selain jumlah ayat-ayat Al-Quran, apa lagi fizikal-fizikal Al-Quran yang kita perlu tahu?
1) Juzu' = 30 juzu'
2) Surah = 114 surah
3) Bahasa = Semua bahasa tapi diturunkan dgn bahasa Arab

Sekarang dah kenal fizikal2 Al-Quran, next entry akan mendalami isi2 Al-Quran pula. Kalau ada yang tertinggal, boleh tinggalkan komen di bawah.

Yang baik datang dari Allah, yang buruk datang dari hamba-Nya.
Alhamdulillah.




No comments:

Post a Comment