Friday 22 April 2011

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Yang Maha Penyayang. 
 
Dimulakan dengan Bismillah, inilah penghulu ayat Al-Quran. Ayat ringkas yang sering diaplikasi oleh segenap umat Islam di seantero dunia. Apa jua yang dilakukan diawali dengan Bismillah, dari hal yang sebesar-besarnya hinggalah hal yang sekecil-kecilnya. Permulaan majlis, presentation, peperiksaan, naik bot, naik roller coaster, akad nikah & yang tengah baca fikirlah sendiri : ) 

 Pasti anda pernah baca hadith ini kan?
 
كل أمر ذي بال لا يبدأ فيه ببسم الله فهوأقطع
KULLU AMRIN DZIBALIN LA YUBDA' FIHI BI BISMILLAHI FAHUWA AQTA'
 Maksudnya: Setiap perkara yang tidak dimulakan dengan Bismillah, pahala amalannya akan tertolak.

Rasulullah (saw) juga sangat-sangat mementingkan umatnya, untuk membaca “Bismillah”.

Dalam sedar atau tidak, Bismillah merupakan ayat pertama di dalam Al-Quran yang terkandung dalam surah Al-Fatihah. Jadi, kalau solat kita tidak disertakan dengan Bismillah maka batallah solat kita... 

Sebenarnya ayat ringkas ini besar maknanya. Seluas-luas alam semesta ciptaan Illahi, begitulah besarnya hikmah yang terkandung dalam Bismillah. Bismillah itu juga dapat menghindari dari melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh Allah. Pernah jumpa orang minum arak dimulakan dengan Bismillah, atau peragut beg yang paling cekap disekitar bandaraya kl ini memulakan operasinya dengan basmallah, atau bapa2 yang sudah tidak dapat mengekang nafsunya melempiaskan keinginan pada anak perempuannya melakukan perbuatan keji itu dengan basmallah. Tiada hal sebegitu..mengapa?? Kerana basmallah akan membatalkan niat kita untuk melakukan hal yang terlarang oleh Allah. Jelas, kalimah ini bisa mengharmonikan alam.

Jadi, jangan tinggalkan Bismillah sebelum memulakan sesuatu perkara. Semoga redha Allah sentiasa mengiringi kita.. Amin..

Alhamdulillah

No comments:

Post a Comment