Sunday 26 June 2011

"Rejab bulan Allah, Syaaban bulanku, Ramadhan bulan Umatku"

بسم الله الرحمن الرحيم

Rejab kembali lagi dalam fasa ke 7 untuk  tahun 1432H ini. Diikuti bulan Syaabaan pada fasa ke 8 dan seterusnya Ramadhan pada fasa ke 9.Rutinya, kita sering disampaikan hadis Rasulullah "Rejab bulan Allah, Syaaban bulanku, Ramadhan bulan Umatku" sebagai motivasi untuk mempertingkatkan bekalan ibadah sepanjang 3 bulan mulia ini. 

Tetapi sejauh mana kefahaman kita tentang makna sebenar peningkatan ibadah dan kenapa peningkatan ibadah sangat-sangat di tekan pada ketiga-tiga bulan ini? Apa pula peristiwa disebaliknya? Kebiasaaanya, kita sering diceritakan tentang Israk Mikraj yang berlaku pada bulan Rejab, Nisfu Syaaban di bulan Syaaban dan juga sejarah penurunan Al Quran di bulan Ramadhan. Malah, ganjaran ibadah yang dijanjikan Allah untuk setiap ibadah yang dilakukan dalam ke tiga-tiga bulan ini juga berkali-kali ganda dari biasa.

Jadi, dikesempatan ini, marilah kita sama-sama  mencari jawapan dan mengupas erti sebenar disebalik sejarah yang pernah berlaku di tiga bulan mulia ini supaya setiap ibadah yang sudah dan bakal kita persembahkan berdasarkan ilmu dan kefahaman yang sebenar..sesuai dengan perintah Allah dari surah Al-Israa' iaitu;

"Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya". Surah Al-Israa', ayat 36.



No comments:

Post a Comment